1 700 aktivních podcastů. Posluchači jsou těm svým věrni a naučili se za ně platit
Šárka Möllerová
16. 4. 2024
V Česku je podle autora projektu České podcasty Dana Tržila okolo sedmi tisíc podcastů. Aktivních pak zhruba 1700 (mají letos alespoň jednu novou epizodu). Uživatelé se za podcasty navíc naučili platit. Předplatitelská platforma Forendors zveřejnila data o podporovatelech českých podcastů. Z nich vyplývá, že Češi jsou věrní většinou jednomu tvůrci. Navíc každý rok kvůli přeplácení podcastů sáhnou hlouběji do kapsy. Peníze za obsah se zvyšují, ale snižuje se jeho délka. Průměrně totiž epizody trvají 41 minut. Kolik Češi za měsíc stráví poslechem podcastů? Poslouchají více ženy nebo muži? A kdy se podcasty nejvíc poslouchají? Podívejte se s námi na největší statistiku podporovatelů podcastů v Česku.
Nejpopulárnějšími platformami, na kterých si v Česku můžete předplácet podcasty jsou HeroHero a Forendors (dřív Pickey). Na HeroHero můžete vidět u jednotlivých podcastů počet předplatitelů, u Forendors ho můžete skrýt. Obě platformy svá data zatím běžně nezveřejňují. Teď se svými statistikami ale poprvé přišlo Forendors, které nám ukazuje zajímavé informace o chování a preferencích předplatitelů v minulých letech.
Dobrá komunita jako základ úspěchu
Dobrá komunita je základ dobrého podcastů. To potvrzují i tahle data, protože si Češi předplácí většinou jen jednoho svého oblíbence, který je na předplatitelskou platformu nasměroval. Asi jen 5 procent uživatel předplácí dva podcasty současně. Zajímavé je, že toto předplácení u většiny lidí není jen na měsíc, kdy si stihnou poslechnout všechny epizody. Podporovatelé totiž přeplácí obsah průměrně na 10 měsíců.
Nejvíc předplatných se kupuje v prosinci, protože se je Češi naučili dávat svým blízkým pod stromeček. Po vypršení předplatného ale většina lidí pokračuje a obsah si platí dál. To jen potvrzuje to, že lidé jsou rádi součástí komunit a za kvalitní obsah se nebojí platit.
Jak vypadá průměrný podcast?
Podcasty na Forendors mají průměrně 41 minut. Zajímavé je, že v roce 2022 měly jen 36 minut, kdežto rok předtím hodinu. Poslední dva roky se ale jejich délka ustálila na něco málo přes 40 minut. Za celý měsíc tak lidé průměrně u podcastu stráví 12 hodin.
Za podcast uživatelé zaplatí průměrně 148 korun. V roce 2022 to bylo o 5 procent míň. Předplatitelů stále přibývá, protože v historii Forendors nebyl jediný měsíc, kdy by platforma měla míň předplatitelů než ten předchozí.
Kdy a kdo ho poslouchá?
Co se týče poslechu podcastů, je to velmi vyrovnané. O pár procent víc poslouchají ale ženy. Důležitou roli hraje také roční období. Nejvíc se podcasty poslouchají v říjnu, listopadu a květnu. Nejméně pak v prosinci.
Všechny podcasty ale nejsou placené. Všech 7 tisíc podcastů můžeš najít na našem webu České podcasty. Kromě hromady podcastů můžeš narazit na články s tipy na to, co poslouchat a nebo to, jaké jsou v podcastovém světě trendy.
Další články
Nechte se vyděsit! Nejposlouchanější strašidelné a tajemné podcasty
Podcasty pro všechny, kteří milují napětí a záchvěvy hrůzy! Bez ohledu na to, jestli jste vášnivými fanoušky hororových příběhů nebo jste jen toužili prozkoumat temné stránky lidské mysli. Tyto podcasty vás vtáhnou do světa děsu a hrůzy, kde se setkáte s přízraky, démony a nevysvětlitelnými jevy. Připravte se na noční můry a adrenalinové zážitky, které vás budou pronásledovat i po skončení poslechu.
Šárka Mölllerová
30.4.2024
TOP 10 sportovních podcastů, které musíte znát!
Podcasty pro všechny, které baví sport! Ať už jeho provozování nebo jen koukání na něj v telce. Od hlubších pohledů na strategie a taktiky až po osobní příběhy sportovců. Tyhle podcasty nabízejí zábavný a poučný pohled na svět sportu. My jsme jich pro vás vybrali 10 nejposlouchanějších, které se zabývají jak sportem obecně, tak fotbalem, během a spoustou dalšího.
Šárka Möllerová
23.4.2024
Podcastová reklama na vzestupu! Jaké jsou její druhy?
Podcasty nemusíme využívat jen jako médium pro zábavu a informace – dají se také využít pro budování značek a oslovování zákazníků. Nedávná studie společnosti Acast ukazuje, že podcastová reklama je na vzestupu a stává se klíčovým prvkem pro značky zaměřené přímo na spotřebitele. Ale jak přes podcasty propagovat svůj produkt? Podívejme se na několik způsobů, jak využít sílu podcastů k posílení značky a dosažení úspěchu ve světě DTC (direct-to-consumer) reklamy.
Dan Tržil
9.4.2024
Obecné
Ochrana soukromí